Utisci, saveti, reakcije 2010

Sa putovanja ... > Utisci, saveti, reakcije 2010 >

Miris neodoljive belgijske čokolade

Ivana Seccareccia

Dragi moji, evo odlučih da Vam se javim sa svojih putešestvija :) Svakog dana tokom ovog putovanja se divim ovoj jedinstvenoj prilici da upoznam različite narode i države u Evropi.

Zajedno sa Kaćom, iz Berlina, produžile smo u Holandiju i tamo odsele tri dana kod moje drugarice u Utrehtu. Amsterdam je neverovatan grad! Kulturološki šok je neizbežan pošto se, ipak, radi o najliberalnijoj državi u Evropi, pa oskudno obučene devojke  koje iskaču iz izloga ili miris marihuane u vazduhu su sasvim normalna pojava. I pored toga i visokih cena, mislim da definitivno treba osetiti ovaj duh slobodne Evrope.

Zatim smo otišle u Belgiju,  u jedan prelep romantičan gradić - Briž gde se ovog puta u vazduhu osetio miris neodoljive belgijske čokolade.

Posle smo otišle do Pariza gde smo odsele u obližnjem kampu, koji toplo preporučujem kamperima, jer su sasvim pristojne cene za prenoćište u sopstvenom šatoru. Sa druge strane, snalaženje u metrou zahteva neverovatnu koncentraciju i strpljenje pa se pripremite za gubljenja po stanicama i neuspele pokušaje komunikacije sa Francuzima na njihovoj verziji engleskog.

Trenutno smo u Lisabonu i uživamo u okeanu. Pravimo mali predah od teških rančeva, pre nego što krenemo u otkrivanje Španije i nadam se ako ostane vremena za Italiju.

Toliko od mene:)

29. jul 2010

Moji snovi se konačno ostvaruju

Katarina Mladenović

Danke shon, danke u wel, merci, obrigado, HVALA, Pokretu! Moji snovi se konačno ostvaruju... Evropa na mom dlanu... Uzvišeno osećanje istorije, kulture, umetnosti...

No, evo putopisa: posle lepog Berlina, uputismo se ka Amsterdamu koji je meni fascinantan zbog arhitekture, ljubaznih i zabavnih ljudi koji odlično pričaju engleski, prepoznatljivog mirisa u vazduhu, legalizovanja svega i svačega... U međuvremenu, smo Ivana i ja obilazile Utreht (tu smo odsedale) u kom se održavala rolerijada, te smo prisustvovale exit-like žurci.

A onda poseta mom gradu iz snova - Brižu! Zaista neopisivo. Miris čokolade i prelepe romantične srednjovekovne građevine... Savršeno... Vrteška na vašaru u Briselu je bolji orijentir od mape :))). I onda slikanje ispred Palate pravde...

Eee, dođe i Pariz. Uf, treba nam dati orden za savršeno snalaženje u najkonfuznijem, najenigmatičnijem metrou. I još jedan orden za neverbalnu komunikaciju, jer naravno, u Parizu možete i turski pričati, razumeće vas, ali nemojte slučajno engleski, no, no, no. Grad se stvarno ne može obići za dva-tri dana, ali tako vam je to kad odu deca iz Srbije u Jevropu pa hoće sve da vide :). U svakom slučaju, Luvr, Notr-Dam i Chams-elysees obavezno (i naravno, nezaobilazni toranj).

A danas kupanje u okeanu u Lisabonu tj. Kaskaisu. Uživancija. Intriganti Lisabon naizgled je uspavan, ali čekajte malo, ubrzo će izlazak. Što se Portugalaca tiče, naišli smo na par neljubaznih ljudi, ali verovatno zato sto je bilo jutro. I engleski još lošiji nego u Parizu. Al' pametne smo mi. Učimo portugalski :)

Saveti: razmišljajte tri dana unapred o rezervacijama, jer je leto i svi bi nekud. Najskuplji gradovi su Pariz i Amsterdam, dok u Lisabonu možete uživati u cenama nižim nego u Srbiji. I obavezno kupujte 24-hour ticket za buseve ili metroe. Velika je to ušteda.

Čitamo se ubrzo.

Sunčani pozdrav od Katarine

29. jul 2010

Berlin ima dušu

Gleser Sabolč

Poštovani,

Nakon dugog čekanja da sakupim što više iskustva, toliko lepih i dobrih stvari se nakupilo, da ne znam gde da počnem.

Prvo Berlin. Za mene ovaj grad ima nešto što ni jedan drugi ne može imati - dušu koju je dobio s time sto je bio razdvojen i posle toga opet ujedinjen. Pored ovoga treba da napomenem da je organizacija ne samo saobraćaja, već i celog života u Nemačkoj fenomenalna.

Nakon Berlina nas osmoro je otišlo u Pariz, koji je na prvi pogled delovao malo zastrašujuće, ali nakon obilaska centra i okoline Sene sam ovo mišljenje promenio - to je najlepši grad na svetu. :) Penjanje na Ajfelovu kulu, krstarenje Senom i obilazak Luvra su praćeni druženjem nakon čega sam se žalosno rastao od mojih kolega i vratio se u Nemačku, u Drezden, gde me je čekao drug iz Novog Sada.

Pogledali smo Drezden, koji je od nule izgrađen posle Drugog svetskog rata i tako postao jedan od najlepših gradova Nemačke. Odmah taj dan smo stigli i do Bankarske četvrti Frankfurta, gde su nas oduševili bankari u odelima sa najnovijim kolima, pričajući na različitim jezicima.

Sledeća destinacija je Amsterdam, ali preko Hamburga, gde smo takođe krstarili lukom. U Amsterdamu smo proveli vreme vozeći bicikl, lutajući iz jedne nepoznate ulice u drugu, gde je jedna lepša od druge. Naravno, videli smo i to zašto se ovaj grad zove gradom greha. :)

Plan nam je bio da nastavljamo u Španiju, međutim popunjeni vozovi koji svi idu preko Pariza, su nas zaustavili u Briselu. Iskreno meni je ovaj grad prvi, koji mi se ne sviđa, i mislim da ne zaslužuje da bude glavni grad Evrope.

Pronašli smo jeftin let za Madrid i trenutno na aerodromu čekamo ukrcavanje. ;)

Srdačan pozdrav,

Gleser Sabolč

2. avgust 2010

Ne treba zaobići Amsterdam

Pera Macura i Jasmina Novaković

Hej narode,

Najvažnija destinacija na našem putu je bio Amsterdam. Nikako ne smete zaobići taj grad, evo nekoliko korisnih saveta i informacija. Obavezno izležavanje na Dam Square-u, lutanje po kvartovima gde nema mnogo turista i Van Gogov muzej. Preporučujemo vam da smeštaj uzmete u Utrehtu, 15 minuta vozom do Amsterdama, važi vam interrail, bez rezervacije naravno, što je mnogo jeftinija varijanta od Amsterdama. Hostel se zove Strowis. Smeštaj je koštao 18.5 evra za veče. Hranu kupovati samo u marketima, ako se odlučujete za Holandiju i Nemačku OBAVEZNO ponesite pantalone, jaknu, kišobran. Naročito ako se odlučite da kao i nas dve spavate po stanicama i ulicama.

Za Berlin preporučujemo hotel Amstel, 12 evra noć. Ljudi su najopušteniji i najljubazniji u ove dve pomenute zemlje.

Pariz je lepo, ali i jezivo skupo iskustvo. Ne gubite vreme u Luvru - preporučujemo Orsej i Pompidu! Parkovi su divni, ali grad je zbog turista prepun kiča i liči na vašar. Tu preporučujemo da budete oprezni, naročito u metrou, ljudi i nisu bas tako fini naročito na železničkoj stanici, gde vam treba hiljadu godina da dođete do jedne informacije. Obavezno rezervišite karte za dalje putovanje čim stignete u Pariz, jer je sve unapred bukirano. Preporučujemo hostel Woodstock, blizu Monmartra, 27 evra za veče. I to bi bilo to narode, mi sada žurimo da vidimo još nešto u Firenci, jer je kiša upravo stala, pa večeras putujemo za Veneciju.

Pozdrav,

Pera Macura i Jasmina Novaković

5. avgust 2010

Berlin, Amsterdam, Pariz, Barselona - zdravlje me odlično služilo!

Petar Milić

Poštovani,

Evo da vam se javim sa putovanja po Evropi, pošto sam stigao kući, odnosno završio moje putovanje.

Nakon polaska iz Beograda, 20. jula, stigli smo u Berlin. Od vozova kojim smo putovali do Berlina po meni najbolji je bio onaj koji je bio na relaciji Budimpešta - Minhen, a to je RailJet. Voz je bio fantastičan, pa je po meni i ova druga klasa kojom smo putovali X puta bolja od svih naših domaćih vozova. Prvi put sam se vozio neverovatnim brzinama od preko 200 km/h. Klima je radila u svim vozovima tako da je putovanje od Budimpešte do Minhena i od Minhena do Berlina bilo udobno i komforno. Toaleti u vozovima su besprekorno čisti za razliku od naših. Nakon dolaska u Berlin i smeštanja u hotel (Birth City hotel), prvo što smo uradili je bilo tuširanje :) koje nam je bilo preko potrebno :) Najbolji smeštaj na celom putovanju smo imali u Berlinu, pa je tako u sobi gde sam ja bio imao električni šporet, frižider sa zamrzivačem, TV, pa čak i mašina za pranje suđa! U Berlinu sam ostao tri dana i zadovoljan sam gradom. Cene smeštaja u hotelu u kojem sam bio sa doručkom je bila 25 evra. Sa koleginicama i kolegama sam obišao sve osim Berlinskog zida. Cene su u odnosu na naše veoma velike. Hrana je skupa dok smo u nekim buticima naleteli na garderobu sa cenama sličnim našim. Ono što me je najviše impresioniralo u Berlinu je spremnost ljudi da pomognu. Kada god priđemo nekom na ulici i zamolimo ga da nam pomogne da dođemo do nekog mesta koje nam treba, oni nam uvek pokažu i pomognu. Jednom smo tako ostali do kasno uveče obilazeći grad, i kada smo oko 1 sat posle ponoći krenuli ka hotelu, metro tada nije radio (radi samo do ponoći), pa smo se odlučili za autobus. Kupili smo karte i ušli u njega, ali smo promašili stanicu gde smo trebali da siđemo i otišli par stanica dalje. Upitali smo šofera kako da se vratimo, i on nam je objasnio da do neke stanice moramo ići sa njim i onda preći u drugi autobus. Kada smo stigli do te stanice gde smo trebali da presednemo, taj vozač nije hteo da krene sa stanice dok mi nismo ušli u drugi autobus koji je išao prema našem hotelu. Ono što kod Nemaca najviše cenim je tačnost. Kod njih nema kašnjenja. Za snalaženje po gradu su nam pomogle mape koje smo mogli da uzmemo u hotelu gde smo odseli.

Nakon Berlina smo se zaputili u Amsterdam, gde smo ostali jedan dan i obišli kuću Ane Frank, neke muzeje i videli luku. Do njega smo stigli nakon nekoliko presedanja, i plaćanja rezervacije od 4,5 evra. Nismo mogli da idemo direktnim vozom jer je bio rezervisan čak dva dana unapred u odnosu na dan kada smo mi hteli da idemo. Grad nije toliko čist, a u nekim ulicama se oseća smrad koji potiče najverovatnije od droga. Cene su ogromne. Za jedno noćenje sa doručkom platili smo 35 evra.

Iz Amsterdama smo se uputili za Pariz gde smo ostali 3 dana. Do njega smo stigli nakon nekoliko presedanja u vozovima, jer opet nije bilo slobodnih mesta u direktnom vozu. Pariz je divan grad. Obišli smo Ajfelov toranj, trijumfalnu kapiju, Versaj, Luvr i još neke znamenitosti. Tu smo sa cenama najbolje prošli. U hotelu 'Etap' u kojem smo odseli jedno noćenje sa doručkom je bilo negde oko 17 evra. Hotel smo rezervisali preko interneta. Doručak nije bio na nivou onom u Berlinu i Amsterdamu. Za vožnju po gradu najviše smo koristili metro. Karte se mogu kupiti na stanicama i postoje jednodnevne, dvodnevne, trodnevne i druge karte. Mi smo koristili trodnevne, koje smo platili, mislim negde oko 20-tak evra, ne sećam baš tačno. U Parizu smo imali sreću da naletimo na supermarket gde su cene bile slične našim, a nalazio se do našeg hotela u nekom tržnom centru. Inače po gradu cene istih proizvoda kao i u tom supermarketu su 3 - 4 puta veće. Moram da napomenem da nespremnost Francuza da pomognu. Kada god smo pitali nekog na ulici da nam pomogne, niko od njih nije hteo da razgovara na engleskom već samo na francuskom pa nam je pronalaženje rute do nekih mesta ponekad bilo vrlo teško, uprkos posedovanju mapa grada. To me je kod njih jako razočaralo.

Posle Pariza smo otišli u Barselonu gde smo odseli 3 dana. Smestili smo se u nekom pansionu u centru grada gde je jedno prenoćište bilo 25 evra bez doručka. Obišli smo Gaudijeve kuće, videli prelepu fontanu sa raznim svetlosnim efektima što me je jako impresioniralo. Tu je bilo puno ljudi koji su došli da vide tu fontanu. Kao i u prethodnim mestima gde smo bili, cene su bile vrlo visoke. U Barseloni smo za prevoz po gradu koristili metro gde je jedna karta za 70 vožnji koštala 18 evra. Nas 5 smo se vozili tom kartom, a između sebe smo podelili troškove njene kupovine. Bili smo i jedan dan na plaži 'Barceloneta', gde smo se sunčali i malo okupali. Voda je bila prljava pa nismo mogli da se kupamo onoliko koliko smo želeli, ali smo se zato sunčali i nabacili malo boje :). Posetili smo i akvarijum sa ajkulama :), gde smo jedino mogli da upotrebimo ISIC karticu da bi ostvarili popust po prvi put na putovanju. U svim drugim gradovima Evrope nismo ih koristili jer nisu davali popuste na njih.

Iz Barselone smo krenuli kući u Srbiju nas nekoliko i išli smo preko Nice, Monte Karla, i Venecije do Beograda. U Nici smo se razdvojili, pa smo nas 3 iz grupe nastavili put ka Srbiji, dok su ostali krenuli u obilazak Rima, pa potom kući. Razlog što smo se mi vratili je taj što nismo imali više novca :) Sve smo potrošili. U svakom gradu u kojem smo bili smo se nailazili na druge kolege koje su takođe dobili ovo putovanje, tako da smo pri tim susretima razmenili iskustva o mestima koja smo do tada obišli i koja planiramo dalje da posetimo.

Na kraju, najvažnije od svega je da sam se lepo proveo i posetio neke gradove po prvi put u životu i bio na mestima koje sam viđao samo na TV-u. Delta Đenerali osiguranje nisam koristio što je isto tako važno, jer me je zdravlje odlično služilo.

Veliki pozdrav sa Kosova i Metohije!

Petar Milić

Zvečan

Oduševljena sam ovim putovanjem

Mina Lukić

Poštovani organizatori, da podelim sa Vama svoje utiske sa putovanja.

Sve je proteklo u najboljem redu i po planu - nisam imala nikakvih problema. Bila sam oduševljena prijemom u Berlinu, kao i samim gradom, te sam u Berlinu ostala još 2 dana. Zatim sam sa 2 druga (upoznala sam ih na putu od Beograda do Berlina) otišla do Drezdena na jedan dan i potom do Praga.

U Pragu je bilo divno, grad je super, a posebno mi se svideo muzej Alfonsa Muhe. Nakon toga smo bili u Beču 3 dana, pa sam ja sama nastavila put do Italije. U Italiji sam posetila Firencu i Sijenu i trenutno sam na Siciliji, u Kataniji, uživam u moru i baroknim spomenicima ovog grada. Sutra odlazim u Rim, a putešestvije ću najverovatnije završiti u Veneciji.

U globalu, oduševljena sam ovim putovanjem i svime što sam videla, ljudima koje sam upoznala i sva moja očekivanja su se ispunila.

Sve pohvale i veliki pozdrav

Mina Lukić

5. avgust 2010

Kulturan neki svet - ne galame, ne ostavljaju otpatke za sobom, niko nikome ne smeta

Nada Rogić

Uvaženi Evropski pokrete,

Javljam se iz Beča koji je moja poslednja destinacija na ovom putovanju, nakon čega se vraćam u Beograd. Najpre da Vam se zahvalim što ste mi omogućili da prođem kroz ovo, u svakom pogledu dragoceno, životno iskustvo. Nadam se da ćete sledeće godine biti u mogućnosti da u Evropu pošaljete još veći broj studenata.

U Beču sam se smestila kod porodične prijateljice, kupila sam trodnevnu kartu za metro, koja me je koštala 13.5 evra, ali mi se do sada višestruko isplatila, jer su pojedinačne karte oko 2 evra. Što se prehrambene robe tiče, nju je najpovoljnije kupiti u Billa marketima, ako neko planira da kupuje kozmetiku, šminku, parfeme, tu su radnje DM i Bipa. Ako ste ostali bez čiste odeće, umesto da pola dana potrošite na pranje, sušenje i peglanje, pametnije je da prošetate do Maria Hilfer Strasse, gde postoje brojne svetski poznate robne marke, koje su u ovo doba godine na fantastičnim sniženjima.

Kada se odmorite, pojedete nešto i obučete nove krpice, onda bi valjalo otići negde i nešto videti. Prvo sam otišla, gde drugde nego u Prater. Lepo osmišljen zabavni park, ali kad se umorite od buke i gužve lepo je skloniti se u šumu koja ga okružuje. Tamo ćete videti na stotine Bečlija kako voze bicikl ili se odmaraju u hladovini. Kulturan neki svet - ne galame, ne ostavljaju otpatke za sobom, svako gleda svoja posla i niko nikome ne smeta. Sutradan sam bila u Šembrunu. Lep dvorac i još lepši park. Obavezno treba obići Stefans plac, gde se nalazi njihova najpoznatija crkva. Za večernje izlaske preporučujem Museums quartir u samom centru kod Folksteatra. Tu se okuplja uglavnom omladina. Kafići rade do pola dvanaest, za klubove ne znam, jer u njima nisam bila.

Grad je vrlo pregledan i dobro su označena sva mesta na koja bi eventualno zanimala turiste. Engleski govore sasvim solidno, tako da vam komunikacija neće predstavljati problem. Beč je pravo ogledalo zapadnoevropske kulture, tako da ga obavezno treba posetiti da biste stekli bilo kakvu predstavu o njenim dobrim, ali i lošim stranama. Ja sam trenutno pod pozitivnim utiscima koji ne dopuštaju da mi ovde nešto ozbiljno zasmeta.

S poštovanjem,

Nada Rogić

6. avgust 2010

Neverovatna pozitivna energija evropskih gradova

Marija Bevenja    (slike)

Na prvom mestu htela bih da se zahvalim Evropskom pokretu koji nam je omogućio da otputujemo i vidimo deo Evropske unije čiji ćemo deo i mi postati uskoro, nadam se.

Gradovi koje sam ja obišla, sa sjanom ekipom, na ovom putovanju su sledeći: Berlin, Kopenhagen, Roterdam, Amsterdam, Brisel, Briž i Beč.

Ono što povezuje sve ove gradove je neverovatna pozitivna energija koja je zajednička za sve ljude sa kojima smo ostvarili kontakt, a pre svega za one čiju smo pomoć tražili u pronalaženju smeštaja, restorana, prevoza kao i samog snalaženja u gradu.

Na početku puta bila sam prilično skeptična po pitanju smeštaja po hostelima i to od samog načina pronalaženja pa do higijene u njima. No, ovaj put je razbio sve predrasude i mogu da kažem da je usluga u njima na prilično zadovoljavajućem nivou. Po samom dolasku u grad, na turističkom info pultu smo dobijali sve podatke vezane za hostele, a neki zaposleni su bili toliko ljubazni da su nam na licu mesta preko telefona proveravali cene i slobodne kapacitete. Sledeći korak je bio raspitivanje o vozu do sledeće destinacije, tako da smo unapred znali koliko dana ostajemo u gradu. Mada promena plana je uvek bila moguća :)

Od svih gradova najjači utisak na mene je ostavio je Berlin kao i cela Nemačka. To je grad u kome mogu da zamislim svoj život :).

Najlepši je Kopenhagen. Jedina mana je ta što je vrlo skup, ali krstarenje kanalima grada kao i vožnja feri brodom su nezaboravni, tako da ga svim budućim putnicima toplo preporučujem (naravno uz slojevitu garderobu :)).

Kao malo razočarenje doživljavam Amsterdam. Ili su prevelika moja očekivanja bila ili taj grad nije "roba" za mene, no u svakom slučaju dobro je i to znati.